2009. február 26., csütörtök

Grafikus megjelenítés javítása

Az AA1-ben az Intel GMA 950 chip felel a grafikáért. Erről az Intel weblapjain rengeteg információt megtudhatunk. Pl. azt is, hogy megfelelően paraméterezett meghajtóval elég sokat ki lehet hozni belőle. Az Linpus LiNUX Lite grafikus felületetét az X.org 7.2-es verziója kezeli. Ennek konfigurációja az /etc/X11/xorg.conf fájlban található:

Paraméterei leírását sok helyen megtalálhatjuk a neten, szerintem még magyarul is (bár a paramétereket mindig angolul kell megadnunk). Keressük meg ebben a fájlban a Section "Device"-t és root-ként írjuk be a következő két sort:

Option "AccelMethod" "exa"
Option "MigrationHeuristic" "always"

(eredetileg a neten az "always" helyett "greedy"-t találtam, de ezt nem javaslom, mert összemosodott képet eredményez)
Mentsük el, indítsuk újra a gépet és máris sokkal "simábban" lehet görgetni pl. a weblapokat, hosszabb dokumentumokat. Ergo: javult a 2D-s megjelenítés :)
Ha néha játszani szeretnénk a gépen, pl. 3D-s játékokkal, akkor előfordul, hogy élvezhetetlenül "szaggat" a kép. Magyarul kevés képkocka jelenik meg egy időegység alatt (ezt szakszerűen FPS-nek nevezik). Egy terminal-ba írjuk be a "glxgears" parancsot. Erre egy külön ablakban megjelenik 3 színesen forgó fogaskerék, a terminál ablakban pedig 5 mp-enként az aktuális FPS érték:

Az alap xorg.conf beállításokkal nálam ez az érték 440 FPS körül alakult. Ha azonban beírjuk az /etc/profile fájl végére az

export INTEL_BATCH=1

sort (természetesen ezt is root-ként), majd kimentjük és újraindítjuk a gépet, megint nyitunk egy terminált, beírjuk a "glxgear"-t, ezekkel az FPS értékekkel találkozunk:

Sikerült kicsit feltuningolnunk a grafikus chip 3D-s képességeit :)

6 megjegyzés:

  1. Szia!

    Megcsináltam!
    A táblázat eredményei jobbak, mint a korábbi erdmények, de nekem nem tűnt fel változás. Igaz nem is hajtom játékra a gépet. :-)
    Most kipróbáltam az Openoffice-nál, hogy mennyire gyorsan tölti be...(a képernyőre), érezhetően gyorsabban "nyílik" meg az állomány.

    Köszi!
    Üdv!

    VálaszTörlés
  2. Szia! Sajnos egy nem ide vágó kérdésem lenne. Nemrégiben kaptam egy Acire Apire One mini laptopot, ám mivel a koleganőmmel ketten használjuk muszáj volt felrakjam a Photol Filter képmanipuláló programot WINE-val. Ám érdekes módon a Photo filter ikonját sehol sem jeleníti meg, még a menüben sem, csak a rejtett Wine, program files mappájában. A kérdésem az lenne, hogy valamiféleképpen hogy tudnám kierőszakolni a photo filter ikonját a menübe. Válaszodat előre is köszönöm. Hello.

    VálaszTörlés
  3. Szia István! Nem ismerem a Photo Filter-t, de biztos van LiNUX-os megfelelője, pl. én a GIMP-et használom képmanipulációs célokra (is). Egy másik megjegyzésemben már írtam: xfce-menüjét szerkeszteni nem a legegyszerűbb feladat, sajna... szövegszerkesztővel kell egy konfigurációs fájlt átírni... én sem foglalkoztam vele eddig sokat.

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Én is kipróbáltam a 2D megjelenítés gyorsítását, de nálam például azután nem működött a 'Hálózatközpont" és a tálcán sem jelent meg az ikonja. Elméletileg nincs (?) összefüggés, de amint kitöröltem (és újraindítottam) újból működött.
    A Gimp-nél írod, hogy a Fedora repository-ból telepített gimp nem annyira jól integrálódik az AA1-hez. nálam nem is indul, mert a Gimp és a hozzátartozó libs verziója nem egyezik.(?)
    A kérdésem annyi hogy azt honnan lehet tudni, hogy a pirut-ból felrakott jobb-e vagy máshonnan -esetleg az AA1 support oldaláról- letöltött prg lesz- e jobb? (vagy próba szerencse?) megj.: A repository-k közé szinte mindent felvettem amit eddig írtál.
    A harmadik hogy a gépemet egy ideje nem lehet leállítani (shutdown), csak úgy ha újraindításnál kikapcsolom vagy a másik partición lévő Ubi/AcerPup-ból kikapcsolom. Amikor ez először jelentkezett akkor semmi különösebb dolgot nem csináltam amivel a rendszerbe benyúlnék, csak pár prg telepítést (VLc, mc, Firefox3..) és a blogod legelején leírt pár beállítást leszámítva. A gdm-et is azután állítottam be.
    Utolsóként még annyi, hogy a telepített prg-k egy része(?) megjelenik a group-app.xml-ben megjegyzésben. Ha kiveszem a megjegyzést, akkor a megjenő ikonok egy része kiakasztja a gépet és csak üres "asztalt" látok. Ilyen például a realplay ikonja is (ami valamiért voice recorder-nek van elnevezve).

    Előre is köszi a válaszokat:
    Szantom

    U.I: vagy én bénáztam, vagy ha ide bejelentkezel akkor muszáj blogot is választanod?

    VálaszTörlés
  5. Szia Szantom! Amire tudok, válaszolok:
    1. hálózatközpont: ezt én sem értem, véleményem szerint nem sok köze van a működésének az Intel grafikus chip + a LiNUX X11 grafikus felülete együtteséhez...
    2. repository-k: ha elindítod a csomagkezelőt, látod, hogy jó héhány program neve előtt eleve ott a zöld pipa, ezekből lehet újabb verzió, ami nincsen kipipálva, na, ezeket nem kéne feltenni, mert összekeveredik az Acer-féle "agyonpatkolt" verzió beállításaival (szerintem az Acer-félék, még ha régebbiek is, sokkal jobban "együtt vannak" a rendszerrel).
    3. szerintem a 'gdm' csinált vmit... megjegyzem: leírtam a beállítását, meg azt is, hogy mire jó, de én pl. nem használom :) inkább a BIOS password-ot fogom használni, ha nagyon jelszavazni akarom a gépet. A group-app.xml felépítését talán az Xfce4-weblapjain kéne megnézni: mit-miért-hogyan kell beleírni. Tervezem, h. megnézem, de nekem igazából nem létszükséglet. Inkább gyorsbillentyűkre teszem azt a 2-3 programot, amit munkaasztal-menüből nem érhetek el.
    +1: blogspot.com használatáról ne kérdezz :) azt én sem értem, hogy miért nem "kinyitva" mutatja meg a február havi bejegyzéseimet? hol lehet ezt beállítani? semmi utalást nem találok erre...

    VálaszTörlés
  6. Szia Zoly!
    Köszi a leírást. Megcsináltam és tényleg javultak a teszteredmények, de mivel én ubuntut használok a gépen (ami úgy néz ki jobban eszi a grafikus erőforrást) így csak 70fps-ről 350-re növelte a teljesítményt. A fura az, hogy pl a Google Earth felületét szétütötte. Alap beállítással nem lehetett használni, mert olyan lassú volt, de a mostanival hibásan is jelenik meg. Nem érdekes a dolog amúgy, mert csak kíváncsiságból tettem fel és használni nem akarom, de gondoltam megosztom a tapasztalatomat.
    Üdv!
    Dávid

    VálaszTörlés